06 18th, 2008

Een grappig bericht, uit Waar Maar Raar:

In het Braziliaans parlement ligt een origineel wetsvoorstel ter stemming: de verplichting om bij een huwelijk tien bomen te planten. Het wetsvoorstel is uit ecologische overwegingen gelanceerd door de Democratische Arbeidspartij (PDT). In het wetsvoorstel staat tevens dat een koppel dat gaat scheiden 25 bomen moet planten. Op het kopen van een lichte auto komt een verplichting tot het planten van twintig bomen te staan. Voor een zware auto moeten zestig bomen worden geplant.

Misschien een idee dat hier navolging zou moeten krijgen…
In sommige streken van Vlaanderen bestond (bestaat?) trouwens iets gelijkaardigs: bij de geboorte van een zoon of dochter in een boerenfamilie, werd een dreef met populieren beplant. Rond de 21ste verjaardag van het kind werden de bomen gekapt en de opbrengst was voor de jarige.



06 14th, 2008

Jullie weten ondertussen wel dat ik een bomenfanaat ben: had ik een grotere tuin, dan zouden er nog meer bomen in staan.
Maar bomen kunnen ook problemen veroorzaken. Daar moest ik vorige week aan denken toen ik een telefoontje kreeg van mijn moeder: de top van een grote valse christusdoorn, Gleditsia triacanthos, was afgeknapt en was in haar tuintje beland.

De boom was al tamelijk hoog, ik schat een 15 meter en in feite te groot voor haar tuintje. Gelukkige was de tak (het onderste gedeelte had toch een diameter van ongeveer 70 cm en de totale lengte ongeveer 7 à 8 meter) in haar tuin terecht gekomen en niet op haar dak…

Wat was hier het probleem?
1. Wel, de boom was toen ie jong was verkeerd gesnoeid, de top was er uitgehaald, waarschijnlijk om hem klein te houden. Daardoor zijn er een viertal hoofdtakken ontstaan, de grootste is nu afgeknapt.
2. Deze boom staat ongeveer drie meter van de woning en dus veel te dicht.
3 .De gleditsia is een te grote boom voor deze tuin, ondanks het lichte bladerdek, dat hier en daar toch nog wat zon doorlaat, staat bijna gans de tuin in de schaduw.

Ik ga zo vlug mogelijk een boomchirug contacteren om de gleditsia te onderzoeken. Misschien moeten de andere toptakken worden ingekort.

Dus toch even nadenken vooraleer je bomen in je tuin integreert. In een volgend postje daarover meer.

BTW, een valse christusdoorn, bestaat er ook een echte christusdoorn? Jawel, die heet Paliurus spina-christii.



Tuin heraanleggen

Posted by Antoon Jaminé in Uncategorized
06 2nd, 2008

Soms sta je voor de keuze: een bestaande tuin veranderen naar je eigen smaak en behoeften of portefeuille ofwel gooi je alles eruit en start opnieuw.
Dan is het goed even stil te staan bij de volgende punten:
- Maak een lijstje met de goede en minder goede punten van je tuin. Dit kan je helpen beslissen om helemaal opnieuw te beginnen of om al dan niet zware aanpassingen te doen.
- Denk ook eens na hoe je de tuin wilt gebruiken, speelruimte voor de kinderen bijvoorbeeld. Hoe belangrijk is privacy? De zon- en schaduwplekken in de tuin.
- Hoeveel tijd wil je aan het onderhoud van je tuin besteden? Een groot grasveld moet bijna de helft van het jaar iedere week worden gemaaid. Sommige hagen moet je éénmaal per jaar snoeien, andere twee- of zelfs driemaal…
- Net zoals bij de inrichting van woonkamers is ruimte belangrijk, teveel beplanting kan claustrofobie veroorzaken…
- Bekijk ook de structuur en harmonie van de tuin, materialen die bij elkaar passen, de integratie in het omringende natuur of tuinen.
- In de wintermaanden moet er ook iets te zien zijn, een goede vuistregel zegt dat ongeveer 20 % van de planten groenblijvend moet zijn.
- Zoek planten uit die in meerdere seizoenen iets te bieden hebben: bloemen die mooie bessen worden, bladeren die een mooie herfstkleur krijgen, bomen met een decoratieve bast…



Salvia in bloei

Posted by Antoon Jaminé in Uncategorized
05 30th, 2008

Deze tijd van het jaar licht een kleurrijke vaste plant de border op: salvia. Dit exemplaar is de variëteit ‘May Night’, denk ik…
Voor alle duidelijkheid: niet te verwarren met het bekende keukenkruid salie officinalis.
Deze variëteit heeft een bijna fluorescente paarse ‘luminositeit’.

Salvia-'May-Night'

Salvia is een dankbare vaste plant: middelhoog en waait dus niet gemakkelijk omver, kan tegen de droogte en hitte en als je de uitgebloeide bloemstengels wegsnoeit, zal salvia nog eens bloeien. Door de planten in de herfst te scheuren, zijn ze eenvoudig te vermeerderen.



In een lange smalle tuin loont het om met slingerende lijnen of cirkels te werken, ze doorbreken de lange rechthoek en kunnen de tuin weidser maken. Een rond terras kan een symmetrie introduceren die een echo vindt in de beplanting. Een visuele ‘barrière’ zoals een pergola kan een deel van de tuin kaderen of gedeeltelijk verbergen, zodat de tuin groter lijkt dan hij in werkelijk is.

Bij een ‘moderne’ strakke woning kunnen rechte lijnen en vlakken dan weer beter werken op voorwaarde de tuin breed genoeg is om die vlakken opeen te laten volgen of in elkaar te laten schuiven. Ze kunnen een grotere tuin structuur geven die bij een lossere indeling misschien verloren gaat.

Heb je een echt grote tuin dan kan je ‘kamers’ realiseren die elk een eigen stijl en kleurschema hebben. In een grotere tuin mogen een paar flink uit de kluiten gewassen bomen niet ontbreken. Ze kunnen de monotonie van een grasveld doorbreken, een minder fraai deel van de omgeving verdoezelen en als je op ‘den buiten’ woont kunnen ze samen met strategisch geplaatste hagen windbrekers zijn.

Welke vorm of indeling je ook neemt, een tuinpad is een van de belangrijkste zaken in je tuin, zowel praktisch als esthetisch. Het is misschien het ‘pad’ van je dagelijkse wandeling door de tuin en zal daardoor ook de structuur van de borders en de beplanting bepalen. Door het pad kun je ook gemakkelijk de planten bereiken.



Open Tuinen 2008

Posted by Antoon Jaminé in Uncategorized
05 22nd, 2008

Hou alvast het weekend van 28 en 29 juni vrij, want dan is er opnieuw ‘Open Tuinen’, een organisatie van de Landelijke Gilden, zeg maar de Boerenbond. Hopelijk zijn de weergoden beter gezind dan vorig jaar, want dan moesten we tussen de buien door of onder de paraplu de tuinen bezoeken.

Deze manifestatie is voor iedere tuinliefhebber een must: je kunt er inspiratie opdoen, zien hoe het moet (of niet moet) en er komt toch ook een gezonde dosis voyeurisme aan te pas. Waar je anders enkel over de haag kunt loeren of gissen wat er achter die grote struiken naast de garage staat, kun je nu euh, alles zien…

Vorig jaar zagen we een paar zeer mooie tuinen, o.a. een in de Wijnstraat in Sint-Pauwels, de straat waar ik in mijn vroege jeugd woonde. De familie De Cauwer-Rombaut, onze vroegere buren hebben werkelijk een prachtige tuin. De eigenaar zit in de branche, maar toch. Hieronder een paar impressies.

Ik hoop over de editie van dit jaar een uitgebreid verslag te kunnen doen. Vorig jaar zat dat er niet in, ik had toen net mijn job opgezegd en had andere dingen aan mijn hoofd.



05 15th, 2008

Niets is zo vervelend als een saaie tuin. Je kent ze wel, de tuinen die je al duizend keer gezien hebt, meestal dan nog aan het brein van een ‘tuinarchitect’ of 3D-software ontsproten. Tuinen opgedeeld in vakjes, omgeven met buxushaagjes, een roosje hier een lavendelbedje daar, veel groenblijvende bodembedekkers waar je geen omkijken naar hebt en hier en daar een toef siergras of godbeterd pampasgras: boring!!!!

Nee, een boeiende tuin verrast telkens en dat kan op verschillende manieren. Door ongewone plantencombinaties of vormen, het feit dat je niet alles in één oogopslag zie. Als je tuin groot genoeg is kun je kamers met elk hun eigen accent creëren. Kijk door het raam van de woonkamer of keuken of slaapkamers en kijk wat in die ‘raamlijst’ mooi is. En vooral: kies wat jij mooi vind, jij moet je in je tuin goed voelen, niet de trendy tuinontwerpers.

Een kleine anecdote hierover: laatst bladerde ik in een band tijdschriften ‘Fleur’ die mijn moeder in het midden van de jaren zeventig verzamelde. ‘Fleur’ was in Nederland het toonaangevende tijdschrift over bloemen, planten en tuinen. Man, was me dat even schrikken zeg: ik wist niet dat ook tuinen zo mode- en trendgevoelig waren. De meeste ontwerpen die je daar in terugvindt, zien er nu ronduit potsierlijk uit. Ik onthou vooral: treinbilden, verzonken ‘zithoeken’, krankzinnige terracottapotten enz. Tuinontwerpen in de jaren zeventig: ‘you love to hate them’. Ik zal een van de volgende post een paar leuke items uit ‘Fleur’ voorstellen. Hier alvast een cover met een bijzonder knullige lay-out!

Fleur cover

Ik bedoel maar, het is jouw tuin, doe wat jij mooi vindt, ook al ben je niet zeker of het nu kunst of kitsch is. Bedenk, een tuin is een levend, evoluerend organisme. En als je na een paar jaar niet tevreden bent over iets, wel gooi het weg en plant iets nieuws of maak een zelfs een nieuwe border!



Bloeiende clematis montana

Posted by Antoon Jaminé in Uncategorized
05 8th, 2008

Het is de bedoeling om jullie de komende maanden regelmatig een bloeiende plant in onze tuin te laten zien. Deze keer is het de beurt aan de clematis montana. Ik heb in 2005 twee soorten geplant: clematis montana ‘Rubens’ heeft roze bloemen en clematis montana ‘Grandiflora (C.m.alb)’ heeft iets kleinere witte bloemen. Clematis montana is een lentebloeier en heeft alleen vormsnoei nodig, de grootbloemige soorten bloeien in de zomer en worden in de vroege lente tot dertig cm boven de grond gesnoeid.

De eerste foto dateert uit 2006, de tweede is een paar dagen geleden genomen. Zoals je ziet, heb je met deze snelgroeiende klimplant vrij vlug een mooi resultaat.

Ik liet de clematissen tussen een reeks palen groeien, die haaks op elkaar staan. De palen zijn 1,8 meter hoog, de onderlinge afstand is ongeveer 15 cm. Tussen de palen spande ik een gegalvaniseerde ijzerdraad om het vasthechten van de stengels te vergemakkelijken.

Het beeld is een deel van een oud grafmonument, ongeveer 100 jaar oud, en stelt de levensboom voor.



Plantentuin Universiteit Gent

Posted by Antoon Jaminé in Uncategorized
05 6th, 2008

Vorige zondagmorgen bezochten we de Gentse Plantentuin. Het was een hele tijd geleden dat we er nog geweest waren en het was een aangename herontdekking. De Plantentuin bevindt zich aan de rand van het Citadelpark, op een domein van 2,7 ha. Je vindt er meer dan 10.000 plantensoorten.

Zoals jullie weten ben ik nogal een bomenfanaat en hier zijn enkele prachtige exemplaren te vinden, o.a. een magnifieke treurbeuk en een prachtige (groene) Japanse esdoorn. Zie foto hieronder.

Voor de echte plantenliefhebbers zijn hier unieke exemplaren te vinden, maar ook voor natuurliefhebbers en toevallige passanten is dit een prachtig domein. Toe we er vorig weekend waren stonden de azalea’s (geweldige collectie trouwens) op hun mooist.

De geur van deze blauwe regen was bedwelmend.

Er zijn regelmatig gratis rondleidingen en themawandelingen. Info op site van Plantentuin Universiteit Gent. Leuke (beknopte) site trouwens, maar er mogen wel wat meer updates gebeuren, het laatste bericht onder actueel is van van 14 augustus 2006…



05 1st, 2008

Tabula rasa. Hoe je het ook draait of keert als je een tuin gaat aanleggen, kom je op een bepaald moment voor een leeg blad te zitten, met het potlood in aanslag. Je kent dan al de afmetingen van je tuin, de oriëntatie, de grondsoort, de elementen waar je rekening moet mee houden zoals bomen, schaduw van de woning, vochtige of droge grond enz.

Bewaar de details voor later en concentreer je nu op de grote lijnen en de grote vlakken: het terras, het gazon, de borders, paden, pergola’s, vijvers… Het kan echt plezant zijn om deze vormen te, rechthoeken, cirkels, linten te verplaatsen en te schuiven, dit in functie van de vorm van je tuin.
Om niet voortdurend opnieuw te moeten tekenen en gommen, kun je de vormen ook uitknippen en in ‘je tuin’ verschuiven.

Je hoeft het warm water niet telkens opnieuw uit te vinden: kijk eens rond bij vrienden of geburen naar een tuin die je aanstaat of elementen ervan die je goed vindt, die kun je dan integreren in je eigen tuin. Er zijn ook heel wat tuinboeken met tuinplannen die wellicht passen bij de vorm of de oriëntatie van jouw tuin.



« Older Entries Newer Entries »